Hrana


De cateva zile citesc Paler. O editie mai veche, pagini ingalbenite, neuniforme, scris inghesuit – economie de hartie dictata de politica economica a unor vremuri demult apuse? Pe atunci cartile costau in jur de 17 lei – vechi. De atunci am trecut prin zeci de mii, sute de mii, am taiat zerouri si am revenit la cateva zeci. Putin mai multe decat atunci dar tot zeci.

Dintotdeauna am fost inconjurata de carti. Multe, unele mostenite de pe vremea parintilor, altele cumparate la duzina – intr-un teanc de trei gaseai si una interesanta. In fiecare sambata dupa amiaza mergeam „pe Republicii” la vanat de ocazii si ceva raritati. N-am stiut niciodata de unde provenea zvonul, cert este ca se stia ca intr-o anume zi si la o anume ora va fi disponibila o anume cantitate de continut de calitate intr-un anume loc si intr-un anume fel, continut de multe ori interzis de regim si tocmai de aceea bine ascuns intre trei, patru carti vandute doar la pachet sau doar sub un nume fictiv.

Pe vremea aceea mi se parea amuzant, normal chiar, sa fie depus un oarece efort pentru a putea atinge comori inca nedescoperite de ceilalti. Pe vremea aceea banii nu erau cea mai mare problema, erau egali impartiti, castig asigurat in general pe viata. Pe vremea aceea cea mai mare problema era calitatea continututlui prezent pe piata. Cartile bune trebuiau profund cautate, dezprafuite, dezgropate de sub copertile altora, citite cu nesat pana la capat, apreciate in ritm lent, simtite, traite, momente rare cu cadente imposibil de anticipat.

Am crescut printre carti de la cea mai frageda varsta. Inainte de 6 ani mi se citeau lent cand timpul permitea un asemenea lux. Dupa 7 ani am devenit autonoma. Le-am devorat una cate una, la inceput „Povestile nemuritoare” mai incolo romanele politiste din seria „Enigma” si mai apoi multe altele.

Biblioteci am avut de cand ma stiu. Una in holul de la intrare – cum deschideai usa dadeai nas in nas cu ea spre muta uimire a trecatorilor ocazionali. Eu nu le intelegeam mirarea, o luam drept semn de politete sau doar ca simplu subiect de conversatie. Mi se parea normal sa dispui de o proprie biblioteca pe care sa o poti accesa cand iti e cheful in toi.

Cu timpul am inteles ca lucrurile nu respecta normalitati inchipuite de minti fragede de copil.

Azi bibliotecile-mi sunt distribuite. Cam in patru locuri, in trei limbi, in trei orase diferite si doua zari. Cartile-mi sunt multe, unele ingalbenite, altele mai putin, multe mostenite si inca necitite. Le descopar incet, tiptil, le ating timpul ascuns intre file … Kant, Toefler, Eliade, Cioran , Noica…

Ma plimb „pe Republicii” si-mi regasesc cu bucurie vechile librarii. Multe au ramas salase de cult, doar cateva s-au transformat in farmacii sau boutique-uri de lux. Au aparut si cateva noi, cu miros de betisoare chinezesti, ceaiuri aromate si vinuri scumpe.

Citesc Paler si ma regasesc undeva pierduta pe o carare paralela. Inteleg din ce in ce mai profund de ce

„Uitarea este o igiena necesara. Uiti asa cum te speli pe maini”

si de ce

„Nu exista fericire de care sa-ti amintesti fara tristete”.