Sacrul demistificat


Demistificarea sacrului este tema unui articol din „Le Point” realizat pe baza recentului eseu publicat de Régis Debray „Jeunesse du Sacré„.

„Sacrul” in viziunea lui Debray  este „tot ce poate legitima sacrificiul si interzice sacrilegiul”.

„Sacrul” in viziunea lui Debray isi depaseste statutul de concept pur religios, mistic sau supranatural, asociat intr-un mod simplist de ceea ce metaforic descrie ca o manifestare tipica a „lenii intelectuale” de a descifra esenta „obscuritati refulate a modernitatii”.

Sacrul redefinit de Debray reprezinta un termometru al societatii, acel instrument la indemana oricui dar rareori utilizat.

Pentru a rupe monotonia cliseelor legate de „sacru”ca si definitie si perceptie, Régis Debray isi ilustreaza teoria prin imagine, expunandu-si exemplele intr-un „pantheon intim” – 12 fotografii al propriului sacru, un omagiu aproape postum al unei morti deja anuntate, cea a sacrului laic.

Caci, dupa cum bine observa autorul, traim acele timpuri in care „panteoanele sunt practic scoase din uz, in vreme ce sinagogile si moscheele sunt infloritoare. Ca si sectele de altfel”.

Debray isi dezvaluie propira galerie sacra din dorinta de a ne incita a ne construi propriul altar. Caci sacrul este personal, unic, netransmisibil. Uneori cu un multiplu comun la nivel de comunitate, dar nu mai mult.

Pe aceasta tema ne lanseaza o provocare, pe cat de amuzanta pe atat de actuala si interesanta ca si exercitiu intelectual, ca si analiza si probabil ca si posibila sinteza a contemporaneitatii. Ideea unei harti al sacrului europeean, o reprezentare pe intelesul tuturor al unor comportamente dificil de explicat fara un dictionar ajutator.

Caci sacrul german nu are aceasi forma si continut cu sacrul francez, cel italian, sau cel romanesc.

Cateva din nenumaratele exemple la indemana tuturor, probabil doar inca ne /prost interpretate:

  • Definitia sacrului prin ochii unui gurmand francez ar trece poate prin imaginea bucatii de Roquefort ingropata intr-o inghititura de Sauternes. Italianul ar jura numai pe pastele „al dente” pe cand romanul si-ar putea exemplifica sacrul  prin aroma miciilor la gratar insotiti de o bere-doua.
  • Definitia sacrului prin ochii unui necunoscut ales la intamplare dintr-o multime aleator construita ar putea cita creatia ca act impulsator al evolutiei. Sau poate educatia ca si instrument al evolutiei. Sau poate „doar” cateva nume de eroi pe post de rezerva in experinte a evolutiei.

In opinia lui Debray este imposibil a concepe sacrul universal ca si concept universal valabil. O utopie. Cu o explicatie simpla bazata pe diferentele de valori pe baza carora societatile functioneaza. Si al simbolurilor atasate.

Ca si exemplu evocator al utopiei simbolului sacru se citeaza crucea rosie al carui fondator ar fi dorit-o ca unica reprezentare a suferintei umane mai presus de orice, mai presus, in primul rand, de diversitatea credintelor si ideologiilor”.

Experienta a dovenit insa ca o „cruce rosie pe fond alb ar evoca prea evident o alta cruce”.  Si astfel au aparut, alte simboluri .

Sacrul lui Debray este redefinit si demistificat, un sacru uneori secret , uneori profund, alteori intens.

Sacrul prezentat de Debray este intr-o continua evolutie, „un mutant care creste si scade, deplasandu-se fara incetare” in ritmul transformarilor societatii, in ritmul evenimentelor”.

Sa fie oare sacrul acel relativ nimic – caci invizibil – dar atat de necesar? Acel colac de salvare la indemana oricui ?