Dorel pe cale de disparitie


Pentru cei ce mai cred inca ca boala lui Dorel „unul sapa, 10 isi dau cu parerea ” este o meteahna tipic romaneasca , o veste „buna” : nici pomeneala ! Au capatat-o si altii „la case mai mari” molipsindu-se, ameliorand conceptul si transmitandu-l imbunatatit mai departe.

Intrebarea pe care mi- o tot pun de ceva vreme este „de ce unii tot sapa si altii mai deloc?” Cine si cu ce imputernicire divina si-a permis sa imparta lumea in doua bucati de inegala dimensiune ? Si mai ales : de ce mai ales unii numai sapa si mai ales mereu aceiasi altii dau cu sfatul si cu vorba critica ?

I-am intrebat pe cei ce nu sapa de ce nu sapa. Unii mi-au raspuns ca, in general, nu au chef sa sape, altii ca uneori chiar ar sapa dar nu au sapa si ca in definitiv nu-i bai. Altii mi-au spus ca si-au pierdut sapa si le e bine asa, in nici un chip n-ar vrea alta. Unii mi-au declarat sincer ca pur si simplu nu pot sa sape ca nu-i tin muschii, ca ii apuca un fel de tremur nervos la aparitia sapii in campul vizual. Altii , la fel de sinceri, au recunoscut spasiti ca nu stiu pur si simplu sa sape, ca ar fi eventual interesati sa prinda ceva ceva meserie de baza dar nu sunt nicidecum atat de entuziasmati pentru a face un prim pas .

Am continuat discutia intrebandu-i „daca voi nu sapati, din motivele expuse cum se face ca exista totusi gropi, unele deja acoperite, altele in curs, altele mai deloc dar toate cu ceva efort ghicit in spatele adancimii presupuse ? Ce motivatie sau altceva la tampla ar avea altii sa accepte ceva ceea ce voi refuzati intr-un mod atat de al naibii de politicos pe o „tenta diplomatica” al naibii de enervanta si abia ascunsa in spatele cuvintelor prea dese pentru o explicatie cinstita?

Mi-au explicat ca cei ce sapa sunt, in linii mari si in general cam din aceasi „familie” : cei ce sapa din necesitatea de a supravietui picatura cu picatura, cei ce au primit in „mostenire” sapa si nu doresc cu nici un chip sa o tina degeaba – „nu de alta dar s-ar rugini si ar face de rusine neamul si traditia de sapator” – sau … cei ce sapa pur si simplu din pasiunea pentru sapat.

Urmatoarea intrebarea pe care mi-am permis sa o lansez a fost citarea nedumeririi personale privind numarul in continua scadere a celor ce sapa si inmultirea vertiginoasa a bagatorilor de seama si „tricotatorilor” de sfaturi utile si carcoteli. Mi s-a explicat ca cei ce sapa de ceva timp ar face poate si altceva la un moment dat dar ca atunci ori e groapa mult prea adanca ori cu prea multi „doar cu vorba” si cu „datu’ in cap” pe margine. Si ca, pe modelul „retineti si evitati”, cei ce ar fi putut fi eventual vreodata interesati sa-si incerce norocul la dat cu sapa, sa vor vedea nevoiti sa-si modifice planul de atac pentru a evita obscuritatea rutinei sapatorului de rand.

Imi spun intr-un final ca programul de ocrotire al speciilor pe care de disparitie ar trebui largit in urgenta si adaptat pentru a putea fi aplicat si la cazurile sociale disperate.

Sursa foto aici