Verde-n fata


Cand am aterizat departe de cultura mostenita de la parinti, intr-o tara la fel de latina dar totusi atat de diferita, am inceput sa constientizez ca arta dialogului si comunicarea in general, acele lucruri atat de simple si de naturale in zona de origine, se pot transforma in ceva odios de greu de pus in practica , transformandu-te in „ceva” greu de descifrat pentru ceilalti . Un „eu” al celorlalti departe de „eu-ul” cel mai aproape de adevaratul „eu”, acela cu care ai fi vrut sa te prezinti si pe care ai fi vrut sa il transmiti si celorlati spre interpretare.

Pasii spre o comunicarea in faza cu cerintele contextului au fost multi. Multi si desi si cu ceva intersectii relativ dificil de trecut.

M-am lansat in vidul aventurii printr-o incercare la inceput relativ ratata de esperando amestecat cu ceva semne si zambete « de circumstanta » pentru a putea umple pauzele intre 2 vorbe neintelese. Incercare interpretata ca ratata poate doar de spiritul auto critic mostenit dar nu si de scopul atins intr-un final.

Mai apoi prin scurte emailuri, lung si tacticos tesute , gramatical super verificate si retraduse dintr-un sens in celalalt in scopul nobil de a putea capta eventualele erori inca nepedepsite. Emailuri in final folosite drept bune si concrete exemple de integrare gramaticala dar subtil sugerate drept contraexemple de eficacitate la locul de munca si nu foarte departe de adevarate catastrofe diplomatice. Caci mult prea romanesc aruncate „verde–n fata” dupa modelul mostenit din mosi stramosi de « scurt si la obiect ».

Recunosc ca socul socul descifrarii efectului produs (deductie personala prin prisma propriei interpretari caci nu se prea cade aplicarea criticii pe fata) m-a pus ceva adanc pe ganduri adresandu-mi, poate pentru prima oara, cateva intrebari existentiale privind diferentele intre noi si semenii nostrii .

Dupa un astfel de inceput nedemn de urmat, m-am adaptat ! Am invatat, in timp, sa-mi nuantez apropourile taioase in fraze extreme de politicoase facute sa mentina in primul si in primul rand calitatea starii de spirit colective, adresand secundar cauza si doar intr-un sfarsit si numai eventual efectul. Caci buna dispozitie colectiva nu poate fi intretinuta decat printr-o comunicare pozitiva : cand incepi prin a focaliza pe cele extrem de bune vei produce acea euforie ce va provoca partiala uitare a celor extrem de rele.

Raul odata facut, am ramas diplomata ignorand voit verdele crud si aruncatul in fata cu ziceri goale si apasatoare. In definitiv adapatarea nu are numai partile ei proaste … Sau poate ca nu ?