Consultanta : intre adevar si minciuna


Am intalnit de curand 2 persoane interesante . Dupa numai 10 minute de discutie mi-am dat seama de ce unii ii numesc « mercenari ». Au la activ o viata intreaga de experiente , in primul rand umane. In meseria lor , valoarea contactului si a relatiei umane este unul dintre elementele esentiale de supravietuire. Printre multe altele .

« Increderea se castiga greu , se construieste in timp . Dar se poate pierde in cateva secunde ». Este primul lucru care mi-a fost impartasit cand am abordat cu ei subiectul «  ce este un consultant » .Un bun consultant trebuie , in primul rand ,  sa isi tina cuvantul dat , sa isi realizeze obiectivele fata de client , sa puna bazele astfel unei relatii de incredere , de fiabilitate , esentiale pentru viitoarele colaborari .

Mi s-a explicat apoi ca un bun consultant este acela care stie sa asculte –ca sa inteleaga contextul de plecare si sa poata integra un eveniment  aparut pe parcurs pentru a-si ajusta tactica de atac .

Fiecare context este diferit , nu exista model general valabil , a se evita deci « consultantii » care isi incep discursul prezentand demersuri  prefabricate .

Un bun consultant este cel care stie sa analizeze contextul atat cat este necesar pentru a-si construi planul de bataie .  Cel care stie sa se opreasca la timp in analiza cauzelor pentru a se putea inscrie imediat intr-un demers de progres  . Cel care este capabil sa-si orienteze si canalizeze efortul pentru atingerea obiectivului fixat .

Un client fara obiectiv trebuie evitat.Consultantul nu este cel care fixeaza obiectivele  , nici cel care dicteaza strategia . Nu este nici cel care ia decizia finala , consultatul  este « doar » cel care acompaniaza clientul  , cel care « ii tine lanterna si ii  lumineaza calea pentru a ii evita obstacolele » , cel care propune solutiile adecvate cu argumente suficiente pentru a ii simplifica clientului luarea unei decizii . Nu se substituie niciodata  leaderului , managerului , decizionarului  .

Este adevarat ca meseria de consultant implica un bogat bagaj de expertiza technica in domeniul de interventie dar aceasta calitate nu este suficienta  . Ceea ce face diferenta intre un expert si un consultant este calitatea relatiilor umane dezvoltate si aplicate, agilitate comportamentala , adaptabilitatea continua,capacitatea de a simplifica medii complexe , de a ramane autentic fara a se autoexclude , de a putea « citi » cu usurinta persoana din fata , a o putea orienta spre cea mai buna decizie fara a cadea in mrejele manipularii. Un consultant cu experienta va evita evaluarile bazate pe interpretari personale , ceea ce ii va dicta orientarea finala va fi bazat numai pe analiza faptelor si situatiilor concrete.    

Este o utopie sa te consideri / sa fii considerat  consultant la iesirea de pe bancile scolii .

Este utopic si non etic fata de viitorii clienti.

Aceasta utopie este probabil la originea deformarii suferite uneori de imaginea data de consultanti.