Superficialitatea – un nou model economic ?


Am fost invatata,odata, sa nu fiu superficiala . ” Cand faci ceva nu trebuie sa treaca inca 10 dupa tine sa repare” . Din pacate pildele bune care ne-au fost explicate sunt greu de pus in practica in contextul actual care proneaza profitul cu orice pret. Cautam sa facem cat mai mult cu cat mai putin si cat mai repede .  Pâna unde si pâna cand ? Ce si cand va provoca explozia acestei „bule” a superficilitatii ? Cand ne vom da seama ca ne suntem propriile victime ?  

Unul dintre multele exemple traite este schingiurea gustului . Am crescut printre legume si fructe imperfecte . Dar gustoase . Odata cu inaintarea in „civilizatie” ni s-a explicat ca si forma conteaza . Sigur , se vinde mult mai repede. Au fost create speciile perfecte , diametru, forma , culoare . Ideale pentru clatirea ochilor .  In aceasta transformare uluitoare adusa de „civilizatie” a fost uitat insa un ingredient de baza : gustul. Normal , ca sa fie „afacerea rentabila” se adopta metode sofisticate , „civilizate” : specii mai „rentabile” cu coacerea fortata si mai rezistente la trecerea timpului .  Am uitat un mar un frigider , de 6 luni .  Uitat fiindca nu merita mâncat. Azi este inca frumos , un pic pungit dar „prezentabil” . Am spune ca s-a descoperit secretul vietii vesnice . Dar cu ce sacrificii …..

 Un alt exemplu :  Kurtos Kalacs pe banda rulanta . Ce conteaza ca vindem aluat la pret puternic , atâta vreme cat suntem productivi si afacerea merge ? Reducem timpul de coacere , fortam culoarea. Am tentat o „reclamatie”  , mi s-a raspuns „este normal , asteptati sa se raceasca „. Am asteptat … La sfârsit am decupat crusta „mancabila” si am aruncat aluatul nefacut … instinctul de conservare mi-a evitat o indigestie . Sper ca producatorul peste care am picat din intâmplare intr-o zi de 31/12 in Poiana Brasov sa fie (doar) o simpla exceptie .Am mâncat un Kurtos Kalacs excelent pe „Republicii” .

(update )

Acelasi tip de intamplare , 2 luni mai tarziu , intr-un context diferit . Alta tara , alt moment al zilei , alt tip de aluat . La fel de nefacut , aceasi reclamatie . Raspuns diferit : cafeaua si croisantii de maine vor fi gratuiti si … bine facuti .